Cz. 1 – problemy rządzących z matematyką.
Dziś wyjaśniamy przyjęty przez Sejm i biura podróży mechanizm modyfikacji zasady odstąpienia od umowy lub jej rozwiązania. I tym samym próbę zmiany terminów na zwrot pieniędzy wpłaconych przez klientów. Modyfikacja dokonywana ma być specustawą (tu znajdziecie jej projekt) w ramach tzw. „Tarczy Antykryzysowej”.
Specustawa dot. turystyki – w jakim terminie biuro podróży zwróci pieniądze
Jakiś czas temu dostaliśmy następujące pytanie od Pani Moniki:
Dziś dostałam takiego oto maila z BP:
„W dniu, w którym wpłynęła Pani rezygnacja od razu przekazałam do Itaki rezygnację wraz numer konta do zwrotu. Itaka zwróci Pani pieniądze bezpośrednio na wskazane konto. Od tego czasu zaostrzyła się sytuacja w związku z koronawirusem.
Obecnie otrzymaliśmy komunikat o nowej specustawie informującej o wydłużeniu czasu zwrotów do 180 dni. W związku z tym 180 dni jest to maksymalny czas, w jakim Itaka musi zwrócić Pani pieniądze na konto. Może to być jednak krótszy czas.”
Czy to prawda?
Odstąpienie od umowy z biurem podróży w świetle specustawy
Odnosząc się do tego pytania, postaramy się wyjaśnić Wam mechanizm przewidywany przez specustawę.
Dlaczego poznanie tych zasad jest takie ważne?
(1) Ponieważ mechanizm ten będzie modyfikował dotychczasowe ustawowe terminy, w tym m. in. termin na zwrot pieniędzy klientom, w przypadku odstąpienia od umowy lub jej rozwiązania.
(2) Dotychczasowy przekaz Ministerstwa Rozwoju jest często wewnętrznie sprzeczny i przez to niejasny. I to zarówno co do samego mechanizmu, możliwych terminów, jak i ich zgodności z dyrektywą 2015/2302.
(3) Dlatego, że wyjaśnienie o co w ogóle chodzi stanowi jedną z podstaw służących prawidłowej ocenie własnej sprawy przez klienta.
Terminy na zwrot pieniędzy przez biura podróży
Jakie zatem terminy wchodzą w grę – 14 dni, 180, czy może dłuższe?
(1) Na początku musimy przypomnieć, że ustawa o imprezach turystycznych i PUT (i w tym kontekście także specustawa) dotyczy umów o udział w imprezie turystycznej (czyli pakietu usług turystycznych).
Zatem NIE pojedynczej usługi, np. przelotu.
(2) W chwili publikacji niniejszego materiału (31 marca 2020) w c i ą ż obowiązuje zasada, że organizator turystyki dokonuje zwrotu podróżnemu wpłat dokonanych z tytułu imprezy turystycznej w terminie 14 dni od dnia rozwiązania umowy o udział w imprezie turystycznej.
Wynika to z art. 47 ust. 6 ustawy.
Kiedy ten przepis ma zastosowanie?
W dwóch sytuacjach:
(1) gdy podróżny złożył oświadczenie o tzw. bezkosztowym odstąpieniu od umowy na podstawie 47 ust 4 ustawy, tj.
- przed rozpoczęciem imprezy turystycznej i
- w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie oraz
- które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego, a ponadto:
(2) gdy to organizator turystyki (np. biuro podróży) rozwiązuje umowę o udział w imprezie turystycznej na podstawie 47 ust. 5 pkt 2 ustawy, tj.
- gdy nie może zrealizować umowy o udział w imprezie turystycznej,
- z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności oraz
- powiadomił o tym podróżnego
- i to n i e z w ł o c z n i e przed rozpoczęciem imprezy turystycznej.
Co to są nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności?
(1) O tym, co należy rozumieć przez „nadzwyczajne i nieuniknione okoliczności” pisaliśmy szerzej już TUTAJ.
Nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności mają kluczowe znaczenie dla zastosowania ww. przepisów ustawy o imprezach turystycznych i PUT.
(2) W naszej ocenie, w specustawie ustawodawca dokonuje „ j e d y n i e ” wyraźnego dookreślenia „nadzwyczajnych i nieuniknionych okoliczności”, które kwalifikować będą konkretne przypadki, jako podlegające jej przepisom lub nie.
(3) W uzasadnieniu do projektu specustawy czytamy, że mechanizm „Dotyczy umów rozwiązanych w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2.”
(4) Wg nas w przyszłości będzie to miało kluczowe znaczenie. Dlatego, że oderwanie „odstąpienia od umowy lub rozwiązania umowy, pozostającego w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2”, od pojęcia „nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności” może powodować dalsze na d u ż y c i a ze strony biur podróży wobec klientów.
O szczegółach tego wątku napiszemy jeszcze na naszym blogu.
(5) Aczkolwiek wiemy już, że biura podróży zainteresowane są możliwie „najszerszą” interpretację „bezpośredniego związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2”. Toteż, w odpowiedzi na to zapotrzebowanie, Departament Turystyki w Ministerstwie Rozwoju już pracuje nad opracowaniem tzw. „wytycznych” w tej kwestii.
Komisja Europejska o prawach klientów biur podróży, w tym o terminie zwrotu pieniędzy w przypadku rozwiązania umowy ze względu na nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności
(1) W szczegółach opisaliśmy je TUTAJ.
Ważne jest jednak to, że na dziś (31 marca 2020) Komisja Europejska w y r a ź n i e stoi na stanowisku, że podróżny ma prawo do pełnego zwrotu wpłaconych pieniędzy za pakiet opłacony w biurze podróży w terminie 14 dni od rozwiązania umowy.
(2) Jak już o tym pisaliśmy wyżej, klient mógł rozwiązać umowę (np. na podstawie art. 47 ust 4 ustawy), składając touroperatorowi (lub agentowi) oświadczenie o odstąpieniu (bezkosztowym).
Umowę mogło też rozwiązać biuro podróży (np. na podstawie art. 47 ust. 5 pkt 2 ustawy) informując o tym klienta niezwłocznie przed rozpoczęciem imprezy turystycznej.
(3) Przypomnijmy, że w obu ww. przypadkach mamy do czynienia z jednostronnym oświadczeniem woli, kształtującym określony stan prawny (skutek odstąpienia). Nie jest to zatem wniosek czy informacja pochodząca od jednej strony, która (dla swojej skuteczności) potrzebuje zgody drugiej strony umowy.
Co więcej, oświadczeniem woli skutecznym z chwilą, w której oświadczenie to doszło do adresata w taki sposób, w który mógł on zapoznać się z jego treścią (art. 61 k.c.)
(4) Zatem dzisiejsze praktyki biur podróży wstrzymujące bez zgody klientów ich pieniądze ponad okres 14 dni należy uznać za nielegalne.
To skąd pomysł na 180 dni na zwrot pieniędzy klientom?
(1) W skrócie – biura podróży zgłosiły swojemu patronowi (Ministerstwu Rozwoju) zapotrzebowanie na czas.
Jak możemy to wyczytać z rządowego uzasadnienia do projektu specustawy:
(2) Ocena tego, czy faktycznie rozwiązanie to „pozwoli uniknąć setek tysięcy poszkodowanych klientów” wymaga odrębnego naszego komentarza.
O jakich terminach mówi Ministerstwo Rozwoju?
Nawet próbując abstrahować od ww. uzasadnienia dla rządowego projektu specustawy, warto jest prześledzić dotychczasową komunikację tej kwestii przez Ministerstwo Rozwoju.
(1) 19 marca 2020 – komunikat o „wydłużeniu do 180 dni możliwości zwrotów za niezrealizowane przedsięwzięcia”.
Notabene, jak pamiętamy podczas konferencji 18 marca 2020 pani minister poinformowała opinię publiczną o tym, że jest to zmiana z 30 dni (rzekomo wówczas obowiązujących). Jak widać na stronie ministerstwa sprostowano tę omyłkę. Podchwyciła to jednak Rzeczpospolita, która pisała na swoich łamach:
(2) 27 marca 2020 r. – kolejny komunikat, informujący, o przedłużeniu terminu na zwrot wpłat klienta „do 180 dni od rozwiązania umowy”.
Jakie terminy nakłada na klientów biur podróży specustawa?
Zgodnie z art. 15 k ust. 1 specustawy:
„Odstąpienie od umowy w trybie określonym w art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych lub rozwiązanie przez organizatora turystyki umowy o udział w imprezie turystycznej w trybie określonym w art. 47 ust. 5 pkt 2 tej ustawy, które to odstąpienie od umowy lub rozwiązanie umowy pozostaje w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2, jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu przez organizatora turystyki.”
[PYTANIE:] Z którą więc wersją komunikowaną przez Ministerstwo Rozwoju mamy w końcu do czynienia?
[ODPOWIEDŹ:] Z żadną!
Dlaczego?
Bo:
(1) NIE jest to tylko wydłużenie terminu na zwrot klientom dokonanych przez nich wpłat do 180 dni.
(2) Przyjęta przez ustawodawcę konstrukcja jednak przesuwać ma coś o 180 dni…
Ale przesunięcie to NIE DOTYCZY (wg uzasadnienia pomysłodawców) terminu zwrotu pieniędzy przez biura podróży (choć w istocie wydłuża w sposób znaczący czas na rozliczenie wpłat klientów).
DOTYCZYĆ ma zatem złożonego oświadczenia woli i momentu, od którego ma ono wywierać skutek prawny. W przypadku touroperatora będzie to oświadczenie o rozwiązaniu umowy, w przypadku klienta oświadczenie o odstąpieniu od umowy (odpowiednio na podstawie art. 47 ust. 5 pkt 2 ustawy o imprezach turystycznych i PUT lub na podstawie art. 47 ust 4 ustawy).
[PRZYKŁAD:] Jeżeli np. klient 2 marca 2020 r. chciał zrezygnować z imprezy turystycznej zaplanowanej np. na 11 marca 2020 r. i złożył w biurze podróży lub u agenta oświadczenie o odstąpieniu na podstawie art. 47 ust. 4 ustawy, to wg mechanizmu specustawy odstąpienie (przy spełnieniu wszystkich przesłanek z tego przepisu) ma nastąpić dopiero po 180 dniach. Pomimo, że dotarło do adresata 2 marca…
Tym samym mamy tu do czynienia z jeszcze dłuższym terminem na zwrot niż zapewniało ministerstwo – bo mającym wynosić 194 dni!
A to wynikać będzie z mechanizmu wprowadzania terminu 180 dni (jako rzekomego przesunięcia samego skutku odstąpienia) + 14 dni (jako wynikającego wciąż z art. 47 ust. 6 ustawy).
(3) Tym samym, NIE mamy tu (jak dotąd) do czynienia także z przedłużeniem terminu „do 180 dni od rozwiązania umowy”, o którym Ministerstwo Rozwoju także informowało na swoim profilu;
Takie ujęcie oznaczałoby dopuszczalną prolongatę terminów zwrotu środków klientów o cały ROK!
A wynikałoby to z mechanizmu wprowadzania terminu 180 dni (jako rzekomego przesunięcia skutku odstąpienia) + kolejnych 180 dni (jako wynikającego z komunikatu ministerstwa).
Dyrektywa Unii Europejskiej i Ministerstwa Rozwoju problemy z matematyką
(1) Rozwiązanie wprowadzane przez branżę turystyczną opracował Departament Turystyki w Ministerstwie Rozwoju.
(2) Zdaniem przedstawicieli departamentu, ma on dać branży (ale też ustawodawcy) „trzymanie” na (rzekomą) zgodność mechanizmu z dyrektywą i dotychczasowymi wytycznymi Komisji Europejskiej.
Przypomnijmy jednak, że Komisja Europejska– w komunikacie w sprawie dyrektywy 2015/2302 w sprawie imprez turystycznych (INFORMATION ON THE PACKAGE TRAVEL DIRECTIVE IN CONNECTION WITH THE COVID-19), wskazała – podróżny ma prawo do pełnego zwrotu wpłaconych pieniędzy za pakiet opłacony w biurze podróży w terminie 14 dni od rozwiązania umowy.
(3) I stąd pomysł departamentu. NIE modyfikować terminu 14 dni, a próbować zmodyfikować termin, w którym nastąpi rozwiązanie umowy.
(4) Jednak, jak już o tym pisaliśmy wyżej, ewidentnie NIE wydłuża on terminu zwrotu środków o 180, ALE o 194 dni!
Skąd zatem przywiązanie biur podróży, ministerstwa i samej pani minister do deklaracji dotyczącej zwrotu pieniędzy w terminie do 180 dni?
Mocno naciągany pomysł branży turystycznej
Inną rzeczą jest to, że kwestii zgodności ww. mechanizmów zaproponowanych podróżnym w specustawie wciąż NIE da się obronić pod kątem ich prawidłowości z dyrektywą 2015/2302. Naprawdę.
Ale o tym napiszemy na naszym blogu już wkrótce.
Umiesz liczyć – licz na siebie
Niekoniecznie.
Co zatem pozostaje klientom biur podróży, którzy umieją liczyć i widzą, że 194 dni na zwrot pieniędzy to ani nie 180, a już na pewno nie 14 dni?
Przede wszystkim w tym trudnym czasie pozostać w zdrowiu. I śledzić poczynania biur podróży – wydaje się bowiem, że to jeszcze nie koniec pomysłów branży i ministerstwa.
Ale także śledzić wpisy na naszym blogu.
Bo tu wkrótce znajdziecie jeszcze więcej odpowiedzi. M. in. tego, czy i kiedy Wasz przypadek będzie objęty specustawą. Lub nie. I kogo obejmie termin 194 dni, a kogo jednak nie.
Pamiętajcie też, że jeżeli macie wątpliwości, jak działać i co robić, możecie skorzystać z naszych konsultacji.
Jeśli chcecie czytać więcej podobnych artykułów polubcie naszą stronę na Facebooku.
a ja wplacilem 2 lipca 11.500 zl ,,01.08 mialem leciec na kap verde,,,,i przedwczoraj dostalem info na email, ze wycieczka odwolana,,,wiec napisalem List do Itaki,,,z prosba o zwrot gotowki do konca Lipca na moje konto.
Pani w biurze mowila cos o 180 dni +14dni
a wydaje mi sie …..ITAKA wiedzac o Covi19 od prawie poczatku roku,jednak sprzedala mi wycieczke….przeciez to tak samo jak bym sprzedawal wycieczki do Afganistanu,,,,z nadzieja ze moze akurat wojna sie skonczy jak dolece….czyli Itaka bierze kase i sprzedaje wycieczki z ryzykiem,,,,czy to jest OK?
Dziękujemy za ten komentarz. W naszym artykule już w marcu sygnalizowaliśmy ten problem.
Prognozowaliśmy, że w przyszłości będzie to miało kluczowe znaczenie.
Dlatego, że oderwanie „odstąpienia od umowy lub rozwiązania umowy, pozostającego w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2”, od pojęcia „nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności” może powodować n a d u ż y c i a ze strony biur podróży wobec klientów – tak jak u Ciebie.
Zobacz, że ta sytuacja już wymyka się pojęciu „nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności”, bo trudno uznać, że faktycznie biuro podjęło wszelkie rozsądne działania aby uniknąć takiej sytuacji, o której piszesz.
A to powinno uniemożliwiać OT możliwość rozwiązania umowy bez odszkodowania.
Napisz proszę w komentarzu, jak konkretnie uzasadniono odwołanie Twojej wycieczki.
dokładnie mam taki sam problem z Itaka. Obecnie 3 razy zmienili mi termin miejsce wylotu i twierdza ze mogę zrezygnować ale dostane pieniądze za 194 dni!!! trzymają mnie w szachu bo to masa pieniędzy a ja chce wakacje ale nie z miasta oddalonego 450 km i w innym terminie, teraz pojawiły się problemy jeszcze z wyzywieniem .. jestem zdruzgotana
Ewa, dziękujemy za komentarz. Zainteresował nas poruszony przez Ciebie wątek zmian. Itaka, nie powinna móc dokonywać takich zmian jednostronnie.
Oznacza to, że wymagają one zawsze Twojej zgody. Jeżeli nie chcesz przystać na zmiany, powinnaś móc odstąpić od umowy, otrzymać zwrot wpłaconych kwot – i to w terminie 14 (a nie 194) dni! Co więcej, powinno przysługiwać Co odszkodowanie lub zadośćuczynienie.
Wiele zależy od szczegółów sprawy i tego jak Itaka z Tobą prowadzi korespondencję w sprawie.
Jeżeli sprawa jest dla Ciebie ważna, możemy przeanalizować ją w ramach konsultacji: (link: https://zmarnowany-urlop.pl/konsultacje/).
Jednak już teraz możesz samodzielnie spojrzeć na pkt VI OWU i art. 46 ust 2 i nast. ustawy.
Wklejam powiadomienie od Itaka jakie dostalem w Pdf na skrzynke mailowa 16.07.2020..
po wplaceniu 11500 zloty ,wylot mial byc 01.08.2020
Sal 01.08 – 22.08.2020 ANULACJA
Szanowni Państwo,
Z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, pozostających w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2, jesteśmy zmuszeni wprowadzać korekty do wcześniejszych założeń, dotyczących ilości kierunków i terminów wylotów. Są one wynikiem konsolidacji lotów, przeprowadzonej dla realizacji wyjazdów przy ogólnie zmniejszonym obłożeniu. Powyższe okoliczności mają znaczący wpływ na zainteresowanie wylotami do niektórych destynacji. Z tego właśnie powodu proponujemy zmianę zakupionej imprezy na jedną z przedstawionych niżej ofert.
1. Pierwotnie wybraną imprezę (tę samą imprezę) w dowolnym terminie w sezonie Lato 2020 lub Zima 2020/21 począwszy od 29.08.2020 zgodnie z obowiązującymi warunkami promocji. W przypadku gdy impreza będzie droższa, możliwa jest zmiana bez dopłaty, jeśli:
– nie będzie to zmiana na wysoki (sezon wysoki to terminy obejmujące: ferie, święta, a sezon niski to pozostałe terminy)
– zostanie wybrany ten sam hotel/wycieczka, rodzaj pokoju, wyżywienie, czas trwania, ubezpieczenie,
– zmiana terminu nie spowoduje, że infant (dziecko poniżej 2 lat) będzie traktowany jako dziecko (dziecko powyżej 2 lat)
– zmiana terminu nie spowoduje, że dziecko traci zniżkę wynikającą z jego wieku
2. Pierwotnie wybraną imprezę (tę samą imprezę) w sezonie Lato 2021 zgodnie z obowiązującymi warunkami promocji.
W przypadku gdy impreza w sezonie Lato 2021 będzie droższa, możliwa jest zmiana bez dopłaty, jeśli:
– nie będzie to zmiana z sezonu niskiego na wysoki (sezon wysoki to terminy obejmujące: wyloty w okresie 15.06-15.09.2021, ferie, święta, weekend majowy, a sezon niski to pozostałe terminy)
– w 2021 zostanie wybrany ten sam miesiąc, który był na pierwotnej rezerwacji, np. zmiana z czerwca 2020 na czerwiec 2021
– zostanie wybrany ten sam hotel/wycieczka, rodzaj pokoju, wyżywienie, czas trwania, ubezpieczenie,
– zmiana terminu nie spowoduje, że infant (dziecko poniżej 2 lat) będzie traktowany jako dziecko (dziecko powyżej 2 lat)
– zmiana terminu nie spowoduje, że dziecko traci zniżkę wynikającą z jego wieku Możliwa jest zmiana na inny port wylotowy niż zarezerwowany pierwotnie.
3.
4. Inną imprezę w dowolnym terminie – z zachowaniem warunków promocji lub po aktualnej cenie.
Jednocześnie informujemy, że w związku z dynamiczna sytuacja związana z pandemia (covid-19)
Zmiana na ofertę wypoczynku krajowego „Polskie Lato” na warunkach cenowych
obowiązujących dla tej oferty.
Sal 01.08 – 22.08.2020 ANULACJA
istnieje możliwość kolejnych zmian/korekt związanych z Państwa wyjazdem, które mogą zachodzić w każdym momencie przed wyjazdem ( zmiana portu wylotowego, zmiany w działaniu infrastruktury hotelu, zmiany w obostrzeniach sanitarnych, zmiana punktu programu). Ze swojej strony zapewniamy Państwa, że o wszelkich istotnych/znaczących zmianach będziemy niezwłocznie informować.
W przypadku negatywnej decyzji dotyczącej zmiany rezerwacji, proponujemy Państwu skorzystanie z vouchera (bonu) o wartości 105% kwoty wpłaconej na poczet anulowanej imprezy turystycznej (105% nie obejmuje składki ubezpieczenia kosztów rezygnacji jeśli było wykupione na pierwotnej rezerwacji).
Bon będzie ważny przez 1 rok od dnia, w którym miała się odbyć (rozpocząć) impreza turystyczna, za którą bon jest wystawiony. Jego wykorzystanie na dowolną imprezę turystyczną będzie możliwe wyłącznie w biurze sprzedaży, w którym została założona pierwotna rezerwacja. Bon jest zabezpieczony przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.
W przypadku braku zgody na bon, przysługuje Państwu zwrot wpłaconych środków za imprezę turystyczną (z potrąceniem ewentualnej składki ubezpieczenia od kosztów rezygnacji) dokonywany w terminie 14 dni od daty rozwiązania umowy zgodnie z art. 15k,. ust. 1-3. ustawy z dnia 31 marca 2020r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw.
W praktyce oznacza to, że umowa zostaje rozwiązana po upływie 180 dni od zgłoszenia rezygnacji i dopiero od tego czasu liczony jest 14-dniowy czas realizacji zwrotu.
Licząc na Państwa zrozumienie prosimy o przekazanie swojej decyzji niezwłocznie (do 2 tygodni, jednak nie później niż 3 dni przed pierwotnym wylotem) od momentu otrzymania niniejszego komunikatu.
W przypadku braku decyzji w ww. terminie Państwa rezerwacja zostanie skasowana w naszym systemie rezerwacyjnym i będziemy oczekiwać na ostateczną decyzję z Państwa strony.
Z poważaniem B.P. Itaka
oprocz tego nie znalazlem w Ustawie o 180 dniach +14 czy dotyczy ona tylko obywateli polskich czy jest to obojetne.
ale mysle ze nie gra to zadnej roli.
drugie pytanie: co z oddsetkami przynajmniej ustawowymi? za 6 Miesiecy z 11500zloty ?
co jesli musialem wziasc kredyt z Banku,,,zeby poleciec gdzies indziej na wczasy w czasie gdy mialem zaplanowany Urlop.
nie wspomne np: a co jesli urlopu niechce lub nie moge przesunac,,,i musialem wykopic inne wczasy na ostatnia chwile,
,,a przez to tez drozsze niz 11500 zloty….bo 15 dni po informacji od Itaka,to krotki okres ,,tak latwo nie jest znalesc cos w dobrej cenie w pare godzin przed planowanym urlopem!!!
ale najwazniejsze pytanie jest: Dlaczego Itaka sprzedaje wycieczke z wylotem poza Unie,wie od kilku miesiecy ze moze sie to nie udac.
a mi sie wydaje ze jest to sprzedaz wycieczek z premedytacja.
dzisiaj tez wyslalem Mail do Biura Itaka z prosba o pismo „czarne na bialym” z ktorego wyraznie JA wyczytam kiedy umowa bedzie rozwiazana ze strony Itaka. bo takiego pisma nie otrzymalem
dostalem tylko informacje ze nigdzie nie polece:-),,i odpisalem ze tez nie mam zamiaru wiecej leciec z Itaka na wczasy i prosze o zwrot gotowki.
Po napisaniu do Biura Itaka z prosba o pismo w PDF “czarne na bialym“ w jakim najpozniejszym terminie zostanie rozwiazana umowa i zwrot pieniedzy i dostalem tylko jedno zdanie w E-Mailu.
Pan w Biurze Obslugi Itaki chyba mnie nie zrozumial ze chce to miec na pismie.
Co za badziew,,,jak ja chce z czegos zrezygnowac to w Polsce musze wypelnic wiecej formularzy i dac podpisow
niz znajomy w USA ktory lecial w Kosmos.
tu wklejam E-mail
Dzień dobry
Zwrot nastąpi w ciągu 14 dni od daty 13.01.2021.
Pozdrawiam
Paweł Muraszko
Contact Center
Centrum Obsługi Klienta
NOWA ITAKA Sp. z o.o. | ul. Reymonta 39 | 45-072 Opole
——————- Wiadomość oryginalna ——————-
witam,
Proszę o podanie najpóźniejszej daty w jakim dniu zostanie rozwiązana umowa numer XXXXXX.
Proszę o przysłanie pisma w formacie PDF.
pozdrawiam,
a teraz mam pewien pomysl:
co jesli mnie itaka emailem poinformowala w dniu 16.08.2020 o odwolaniu wycieczki. w dniu 01.08.2020
po wplaceniu 11.500zl
a teraz znajde kogos kto np: mial wylot powiedzmy 28.07.2020 i rownierz zostal powiadomiony emailem powiedzmy 14.07.2020??? ze loty poza UE odwolane???
wtedy itaka sobie strzelila w kolano:-)
i wyjdzie na to ze czeka az klijent wplaci calosc kwoty:-))
buuuuum
PS: jesli ktos taki jest? prosze o kontakt,dziekuje
dla mnie znowu po gorke….
od kilku dni „NOWOSC” moge napisac do UFG wniosek o zwrot pieniedzy = 11.300zloty
Ciekawe jak mam jako obcokrajowiec zlozyc wniosek na stronie UFG ,,,,poleglem po 10 sekundach przy rejstracji ,,,,nie posiadam Pesel ,i nie posiadam zaufanego profilu w banku,,,,B NIE POSIADAM PESEL co jest grane w tym kraju,,,? nawet leku w aptece na recepte nie kupie,,,,,BRAK PESLA,,, niedlugu w kiblu na dworcu tylko z Peslem beda wpuszczac.
A juz mamy:
-UFG Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
-TFZ Turystyczny Fundusz Zwrotów
-TFP Turystyczny Fundusz Pomocowy
ktos jeszcze jakies fundusze zna moze?
pierwszy juz istnieje,drugi jest w pierwszym,,,a ten ostatni wlasnie powstaje:-)))))
czy ktos to wogole czyta?
ZAGAZDKA dla http://www.zmarnowany-urlop.pl
IDZIE JEDNA Gęs za DRUGA…ile Gęsi idzie razem?
Dawid, dziękujemy za wszystkie komentarze.
Wielu naszych Klientów stało się adresatami tupetu branży i rządzących. Bo faktycznie trzeba mieć tupet aby po 194 dniach oczekiwania na własne pieniądze (wprowadzonego specustawą, obowiązującą z datą wsteczną, niezgodnego z dyrektywą UE), wprowadzać kolejny mechanizm, który może przedłużyć wypłatę o kolejne 4 miesiące!
Przecież stroną Twoje umowy było biuro podróży a nie UFG.
Dlatego nie Ciebie powinno obchodzić to, czy biuro chce pieniądze na spłatę długu wyciągnąć z własnego portfela, czy pożyczyć od UFG…
Ale, wracając do Twoich pytań:
(1) ustawa zmieniająca jeszcze nie weszła w życie i TO może być powodem Twoich problemów z założeniem profilu i złożeniem wniosku (po prostu, to jeszcze nie działa);
(2) brak PESEL NIE powinien być przeszkodą – w projekcie ustawy umożliwia się wskazanie w takim przypadku rodzaju, numeru, serii dokumentu potwierdzającego tożsamość…;
(3) no jest jest jeszcze TFG – Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, który wzbogaci Twoją listę „funduszy”…;
(4) odpowiadamy – 3.
Dziekuje,,,odp.3 jest prawidlowa:-)
pozdr.
sa perspektywy,,cienko to widze ale robie to co doradza Biuro podrozy,,,w ktorym siedza dwie „Ciotki”,,,,i rozkladaja rece
i biegna po kawe jak wchodze.
wiec na stronie TFG zlozylem 4 tygodnie temu wniosek Covid,,,,ale zeby to zrobic
Oprocze tego:
zeby jako obcokrajowiec zlozyc taki wniosek:!!!
-znalazlem osbobe ktora mnie zameldowala w Polsce
-przy meldunku zlozylem wniosek o PESEL,poniewaz nie mozna sie w polsce zameldowac bez numeru PESEL,,,a zeby PESEL otrzymac musi byc podstawa prawna…czyli np: meldunek..hahahah
probowalem to zrobic ONLINE,,,,niestety po 3 tygodniach nikt z Urzedu nie odpisywal,,bo okazalo sie ze niewiedza jak to zrobic z obcokrajowcem,,wiec zadzwonilem i dostalem Termin
dopiero wtedy zalozylem PROFIL ZAUFANY ktory osobiscie potwierdzilem w urzedzie miasta
i po tym wszystkim zarejestrowalem sie na stronie TFG i zlozylem wniosek
dla mnie jest to chory system, jesli to systemem mozna nazwac,bo system zazwyczaj kojarzy mi sie z czyms CO DZIALA 🙂
Ciekawe
jak dlugo bedzie widnial u mnie taki status? „Przekazano do weryfikacji”. ?
Dawid, to prawda. Jeśli nie masz numeru PESEL, profilu zaufanego i konta w banku to każdy z tych braków może utrudnić Ci ubieganie się o zwrot pieniędzy od biura podróży za pośrednictwem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Pamiętaj jednak, że masz alternatywę.
Żaden z powyższych nie jest konieczny przy składaniu pozwu do sądu.
Pozwu o zapłatę Twoich pieniędzy przez touroperatora.
Dodatkowo, jeśli Twoja należność jest wymagalna oznacza to, że od tego dnia możesz także naliczać ustawowe odsetki i ich także dochodzić od biura podróży – w procesie sądowym (ale nie w postępowaniu przed UFG).