Dziś zwracamy się do tych wszystkich klientów biur podróży, którzy przebywają za granicą – czekając na powrót do Polski.
Wiemy, że niektórzy z Was już doświadczają kwarantanny.
Dlatego, że w kilku hotelach stwierdzono już przypadki zarażenia koronawirusem COVID-19.
Bardzo często o kwarantannie NIE dowiadujecie się od swoich touroperatorów. A informacje te dostajecie od przedstawicieli hoteli, często hotelowych gości innych narodowości, którzy takie komunikaty już dostali od swoich biur podróży.
Co wtedy?
Hotel objęty kwarantanną – zgłoś to rezydentowi
Sytuacja jest dynamiczna i każda z Waszych spraw może być inna.
Na tę chwilę my prawnicy z serwisu Zmarnowanurlop.pl nie znamy odpowiedzi na wszystkie Wasze pytania i nie we wszystkim zdołamy Wam pomóc.
Ale także ciężko pracujemy, by tę sytuację dla Was analizować i wspomóc Was wiedzą. Tak, aby Wasze decyzje były w tym czasie rozważne i bezpieczne.
Co zatem w przypadku, jeżeli dostaliście informację, że Wasz hotel objęty jest kwarantanną?
(1) Przede wszystkim postarajcie się zachować spokój.
(2) Poddajcie się także procedurom hotelu lub lokalnych władz.
(3) Skontaktujcie się jak najszybciej ze swoim biurem podróży oraz rezydentem i zgłoście ten fakt.
Ponieważ to czego doświadczacie stanowi niezgodność z umową – jakkolwiek kuriozalnie to nie brzmi – na Was też ciąży obowiązek zgłoszenia tego organizatorowi.
(4) Wszędzie tam, gdzie to możliwe używajcie więc komunikatorów, smsów lub emaili. Pozostawi to także ślad i dowód na to, że próbowaliście kontaktować się z touroperatorem a ten nie zareagował. Przyda się także wtedy, gdy pomimo Waszego zgłoszenia rezydent zaprzecza kwarantannie.
A więc nie poprzez rozmowy telefoniczne.
Będzie to Wasz dowód na czas, gdy będziecie chcieli dochodzić od biura podróży rekompensaty. Choć decyzję w tym zakresie podejmiecie samodzielnie w przyszłości, jednak warto zadbać o pewne formalności już teraz.
(5) Dlatego dla formalności zgłoście żądanie usunięcia nieprawidłowości.
Biuro z najwyższym prawdopodobieństwem nie będzie w stanie ich usunąć, ale należy założyć, że ich pracownicy także robią co mogą aby Wam pomóc.
Koronawirus w hotelu – jakie przysługują Wam roszczenia?
Pamiętajcie, że w przypadku nieusunięcia niezgodności przysługują Wam roszczenia do biura podróży o obniżenie ceny, odszkodowanie lub zadośćuczynienie.
Dlatego tak ważne jest to, aby móc udokumentować fakt zgłoszenia tych niezgodności.
Ale najpierw musicie bezpiecznie wrócić do kraju.
(6) Jeżeli macie w tym czasie spotkania z rezydentami – nagrywajcie te rozmowy. Będzie to kolejny dowód w sprawie.
Rozwiązanie umowy nie zawsze jest dobrym pomysłem
Z różnych materiałów możecie wyczytać, że macie prawo rozwiązać umowę bez opłaty za rozwiązanie. Przy podróżach samolotowych touroperator ma wtedy obowiązek zapewnić Wam transport powrotny – niezwłocznie i na swój koszt.
Jednak należy założyć, że biura podróży nie dysponują już samodzielnie takimi możliwościami.
W związku z tym, rozwiązanie umowy może nie tylko niczego Wam nie dać, ale dodatkowo zabrać Wam mandat do korzystania ze świadczeń, które macie zagwarantowane (np. pobyt w danym hotelu, wyżywienie).
Kwarantanna na wakacjach – nie możecie wrócić do domu – kto zapłaci za Wasz pobyt?
Może być tak, że kraj w którym przebywacie podejmie decyzję o wstrzymaniu międzynarodowych lotów cywilnych. Wtedy biuro podróży nie będzie mogło zapewnić Wam powrotu do kraju zgodnie z umową. Ma ono jednak obowiązek zapewnić Wam na swój koszt niezbędne zakwaterowanie. Ale tylko przez okres 3 nocy.
Co potem? Bardzo często biura wystawiają hotelom gwarancje dotyczące płatności. Tak, aby móc zapewnić Wam dłuższy pobyt. Może pojawią się także jakieś gwarancje rządowe.
Niezależnie od powyższego, biuro podróży ma obowiązek zapewnić Wam pomoc.
W szczególności udzielać informacji dotyczących świadczeń zdrowotnych, władz lokalnych czy pomocy konsularnej.
Lot do domu – kto powinien zagwarantować Wam lot alternatywny?
Jeżeli biuro podróży nie wykonuje ważnych usług turystycznych objętą Waszą umową, jest zobowiązane bezkosztowo zapewnić Wam odpowiednie świadczenia zastępcze.
Dotyczyć to będzie także powrotu do Polski.
Wtedy takim świadczeniem zastępczym może być transport (morski, lądowy) do kraju, z którego możliwy jest Wasz powrót do Polski. Zasadą jest, że również na koszt biura podróży.
Jeżeli jednak macie możliwości (w tym finansowe) zapewnienia lub zwiększenia sobie i swoim bliskim bezpieczeństwa, wydaje się, że warto jest rozważyć poniesienie dodatkowych wydatków także z własnej kieszeni.
Kwarantanna w hotelu – nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności
Ponieważ ta sytuacja wynikać może z nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, biuro podróży może nie chcieć zwracać Wam poniesionych kosztów lub znacznie to utrudniać.
Warto o tym pamiętać. Choć ostatecznie oceną tych okoliczności zajmiemy się my – prawnicy.
Pozostajemy myślami z Wami i staramy się przygotowywać kolejne komunikaty.
Przypominamy też, że na bieżąco możecie korzystać z naszych zdalnych konsultacji.
Podobał Wam się nasz artykuł? Polubcie naszą stronę na Facebooku.