Pożary jako przyczyna odstąpienia od umowy z biurem podróży przez klienta
W mediach ukazało się już sporo, także naszych, komentarzy n.t. tego, czy mając wykupioną wycieczkę do greckich kurortów możecie ją bezkosztowo odwołać. Pisaliśmy też o tym na naszym blogu.
Szerokie nasze własne opracowania, jak i te przygotowane z naszym udziałem, znajdziecie tu:
Business Insider: Boisz się urlopu w Grecji? Sprawdź, jakie masz prawa
Business Insider: Przerwałeś urlop na greckich wyspach? Takie prawa ci przysługują
Pożary w kurortach – co mogą klienci biur podróży?
Podjęcie decyzji o takim odstąpieniu pozostawiamy każdorazowo waszej indywidualnej ocenie, w której zawsze chętnie pomożemy.
Pamiętajcie jednak, że z tego uprawnienia możecie skorzystać wyłącznie zanim zacznie się wasza podróż z touroperatorem. Przysługuje wam wtedy zwrot środków wpłaconych w związku z wyjazdem – jednak bez odszkodowania czy zadośćuczynienia.
Czy z uwagi na pożary biuro podróży może rozwiązać naszą umowę?
Zwracamy uwagę, że gdy w waszych destynacjach szaleją żywioły, umowy na tych kierunkach mogą chcieć rozwiązać już sami touroperatorzy.
Wystarczy, że biuro spełni łącznie dwa kryteria, tj.:
- przed wylotem powiadomi klienta (was), że rozwiązuje umowę oraz
- jako powód wskaże nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności (NNO), czyli np. nagły żywioł (pożary), który uniemożliwia bezpieczne zrealizowanie umowy.
I wydaje się, że dojrzali touroperatorzy – właśnie z uwagi na konieczność zapewnienia klientom bezpieczeństwa – powinni korzystać z tej właśnie opcji.
Podróżni mają trudniej, bo kryteriów do spełnienia z ich strony jest więcej.
Dla skutecznego odstąpienia od umowy przed rozpoczęciem imprezy bez ponoszenia kosztów, musicie nie tylko powołać się na wyjątkową sytuację (NNO).
Ważne będzie także miejsce ich występowania, tj. w miejscu docelowym wycieczki lub jego najbliższym sąsiedztwie, ale także wykazanie, że te nadzwyczajne okoliczności mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz osób do miejsca docelowego – co nie we wszystkich przypadkach będzie możliwe.
Stąd wciąż polecamy wam indywidualne konsultacje z naszym radcą prawnym.
Pamiętajcie, że to uprawnienie przysługuje biurom podróży wyłącznie przed rozpoczęciem imprezy turystycznej. Wówczas mają one 14 dni na rozliczenie z wami już wpłaconych środków. W takim przypadku nie możecie żądać od biura podróży odszkodowania czy zadośćucznienia.
Czy z uwagi na pożary biura podróży mogą zaproponować klientom inny kierunek?
Tak. Jednak takie rozwiązanie wymaga każdorazowo waszej zgody.
W takim przypadku biuro podróży proponuje zmianę głównych właściwości usług turystycznych, np. hotelu zagrożonego żywiołem lub takiego, który, z uwagi na sytuację zagrażającą bezpieczeństwu personelu i klientów, podjął decyzję o tymczasowym zamknięciu. Jeżeli touroperator oferuje w jego miejsce inny hotel i w zupełnie innym miejscu, będzie to zmiana położenia obiektu zakwaterowania – a często w ogóle destynacji.
W takim przypadku ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych nakłada na organizatora turystyki obowiązek poinformowania o tym klientów.
Co więcej, ma to uczynić niezwłocznie i w sposób jasny, zrozumiały poinformować was o zmianach w warunkach umowy, ich wpływie na cenę a także wyznaczyć podróżnym czas na decyzję.
Możecie wtedy przyjąć takie zmiany, a gdy zmiany te będą prowadziły do obniżenia jakości lub kosztów imprezy turystycznej, uprzednio zażądać obniżenia jej ceny. Możecie także – co jest bardzo ważnym waszym uprawnieniem – od umowy bezkosztowo odstąpić. I to bez konieczności wywodzenia NNO i jego wpływu na realizację imprezy turystycznej.
Zwracamy uwagę, że są to regulacje, pozwalające domagać się wam dodatkowo odszkodowania i zadośćuczynienia – choć te będą zapewne oprotestowane przez biura podróży właśnie kontekstem NNO, o czym była już mowa wyżej.
Jeżeli nie wicie jak bezpiecznie zareagować na taką propozycję touroperatora – zapraszamy do konsultacji z naszym radcą prawnym.
Rozwiązanie to może mieć zastosowanie wyłącznie przed rozpoczęciem imprezy turystycznej.
Jakie przysługują prawa osobom, którym przerwano wakacje z uwagi na pożary?
W mediach wciąż niewiele jest wskazówek, co zrobić w sytuacji, gdy już tam jesteście (np. w Grecji) i właśnie zarządzono ewakuację, a tym samym skrócono wasz wypoczynek.
Dlatego podpowiadamy:
1️⃣ jeżeli biuro podróży, działając nawet w najlepszej wierze (ratowania waszego życia i zdrowia), skraca wasze wakacje lub przenosi was do innego hotelu, siłą rzeczy nie wykonuje części usług objętych umową;
2️⃣ toteż przysługują wam 3 roszczenia do touroperatora: odszkodowanie, zadośćuczynienie (i o nich wiele się pisze i dyskutuje), ale p r z e d e wszystkim żądanie obniżki ceny!
3️⃣ o tym ostatnim roszczeniu nie mówi się w ogóle, a to właśnie ono jest w takiej sytuacji najpewniejsze!
4️⃣ dlaczego? bo obniżka ceny od touroperatora, jako jedyne z trzech roszczeń, nie podlega ograniczeniu lub wyłączeniu z uwagi na siłę wyższą, czy też ściślej, tzw. nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności, czyli żywioły (np. pożary);
5️⃣ oczywiście nie oznacza to, że podróżni nie będą mogli dochodzić od swoich biur podróży także odszkodowania czy zadośćuczynienia za tzw. zmarnowany urlop (tu wiele zależeć będzie m. in. od postawy touroperatora przed waszą podróżą, np. czy aby, w trosce o wasze bezpieczeństwo, nie powinien był odwołać takiej imprezy turystycznej przed jej rozpoczęciem i rozliczyć z wami wpłacone kwoty);
6️⃣ jednak zwrot części ceny wydaje się tu dość pewnym roszczeniem – np. w przypadku skrócenia waszego pobytu nie skorzystaliście w jakiejś części z zakwaterowania i objętych nią innych usług (all inclusive, może wycieczek na imprezie objazdowej, etc.).
Stąd, pamiętajcie o takim roszczeniu – a to, czy będziecie chcieli z niego skorzystać, pozostaje już odrębną kwestią (rozwiązanie rekomendowane np. przy naprawdę drogich wyjazdach).
Jeżeli nie wiecie jak skalkulować takie roszczenie, polecamy naszą pomoc.
Podobnie jak przy ocenie, czy to wy możecie bezkosztowo odstąpić od umowy z biurem podróży jeszcze przed jej rozpoczęciem i czy wówczas także zachowacie prawo do odszkodowania czy zadośćuczynienia.
Czy biuro podróży może rozliczyć się z nami voucherem?
Często biura podróży baaaaardzo nie chcą się rozstać z waszymi pieniędzmi i – po tzw. bezkosztowym rozwiązaniu umowy – zamiast zwrotu gotówki (waszych wpłat dokonanych na wakacje) proponują wam vouchery.
W ślad z nimi przedstawiają reguły ich wykorzystania, które bywają różne (uwaga np. na wyznaczane krótkie terminy ich realizacji, mogące ograniczyć dostępność interesujących was ofert).
Stąd, jeżeli uważacie, że dany touroperator swoją dotychczasową postawą udowodnił, że zasługuje na wasze zaufanie i chcecie go wspomóc w tych niełatwych (także dla niego) czasach zostawiając u niego pieniądze, owszem, możecie przyjąć voucher.
Jednak pamiętajcie, że wybór tej (bezgotówkowej) formy rozliczenia z biurem podróży zawsze jest waszym brawem – nie obowiązkiem! Toteż próby wymuszania na was przyjęcia voucherów (i ile takie wystąpią) będą nie tylko nieeleganckie, ale także nielegalne.
Jeśli chcecie czytać więcej podobnych artykułów polubcie naszą stronę na Facebooku.